woensdag 18 april 2012

de wapenrusting van God

De wapenrusting van God

                              
                                                


Tekst:
Efeze 6: 10-20
Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. Onze strijd is niet gericht tegen mensen, maar tegen hemelse vorsten, de heersers en machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. Neem daarom de wapens van God op om de weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, de inzet voor het evangelie als sandalen aan uw voeten, en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is, kunt doven. Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden. Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bidt voortdurend voor alle heiligen.

Efeze 6: 19-20

Bid ook voor mij, dat mij de juiste woorden gegeven worden, wanneer ik verkondig, zodat ik met vrijmoedigheid het mysterie mag openbaren van het evangelie waarvan ik gezant ben, ook in de gevangenis. Bid dat ik daarbij zo vrijmoedig spreek als nodig is.

Studie:

Eerst even over de “Ten slotte”. Dit sleutelwoord sluit op het vorige vers aan. Daar gaat het over gezagsverhoudingen tussen knecht  en meester. Heb ontzag en respect voor degene die boven je staat. Wees gehoorzaam een hen en eerlijk. Maar het omgekeerde staat er ook bij: meester behandel knechten op dezelfde manier en laat dreigementen achterwege, want we hebben allemaal dezelfde Heer in de hemel die geen onderscheid maakt. Zoek uw kracht in deze Heer, in de kracht van zijn macht.
Groepsdruk:

Heb jij weleens een situatie meegemaakt, waarin je dacht: waarom doe ik dit of: hoe red ik me hier nu weer uit?! Groepsdruk om mee te gaan doen met bv. roken of drinken; meedoen met een onderdeurtje of een aparte klasgenoot pesten. De gepeste zijn. Iets voor je ouders verborgen willen houden, omdat het niet fair is, enz., enz.
Vaak zal je de gemakkelijkste oplossing kiezen: toch maar meedoen met de groep, dan word je tenminste zelf geen slachtoffer. Maar is de gemakkelijkste oplossing ook de beste oplossing? Nee, in veel gevallen niet! Hoe moet je dan reageren? Altijd voor de zwakke partij kiezen en daardoor zelf de dupe worden?

Actie - Reactie
Kijk eens naar ons tekstgedeelte. Je kan alleen stand houden tegen het kwaad, als je je kracht zoekt in de kracht van de macht van onze God.

·         Wees altijd eerlijk;
·         maak goed onderscheid tussen wat in Gods ogen goed of kwaad is en kies daarbij voor het Goede;
·         Verstop  Gods Liefde voor ons niet voor de buitenwereld: Laat zijn Liefde zien; getuig van Hem in je leven; ga op pad om van God te vertellen; wees bereid om Gods evangelie te laten zien of  te laten horen op de plek op deze wereld die jij  van God gekregen hebt

·         Vertrouw op Gods Woord en Belofte: van verlossing, bescherming en Zijn huis als jouw Thuis: met Gods Woord kan je het kwaad niet alleen afweren, maar zelfs vernietigen!
·         Draag de bescherming van de Verlossing: Jezus Christus heeft de Weg naar God voor jou weer opengemaakt door de Weg zelf te zijn. Jouw zonden heeft Hij gedragen! Je bent rein voor God geworden door Jezus! Je leeft onder de bescherming van Gods volmaakte vergeving als geschenk! ·         De Bijbel als het vlijmscherpe Woord van God heb je hard nodig om aan te vallen: je hebt het dus hard nodig om te kennen wat er in de Bijbel staat: Lees hem vaak: je zult er veel profijt van hebben! Naarmate je de Bijbel beter kent, kan je steeds beheersder, precieser en  genuanceerder reageren op een situatie, die je eerder niet in de hand had gehad. Dan ervaar je dat Jezus met Pinksteren Zijn Geest gestuurd heeft. De Heilige Geest als uitlegger van Gods Woord en daarmee van Gods heilige wil. De Heilige Geest wil jou Gods kant op sturen.
·         En onderschat niet hoe belangrijk het gebed is! Lees maar eens vers 18-20. Het zwaard is de Geest, dat zijn Gods Woorden. Laat u bij het bidden leiden door de Geest.

De aanval is de beste verdediging! Het Woord van God is vlijmscherp. Je kan er alle zondige invloeden van buitenaf mee aan flarden scheuren en in stukken hakken. Laat je bij het bidden leiden door dit vlijmscherpe zwaard, elke keer opnieuw als je bidt! Blijf waakzaam. Met het zwaard in de hand moet je op scherp blijven staan anders sla je mis en wordt je zwaard afgepakt. Bid voortdurend voor alle heiligen en ook voor mij, schrijft Paulus. Bid voor iedereen die bij God wil horen en voor Paulus, zodat Hij Gods Woord op de juiste manier door durft te vertellen. Gebed is dus onmisbaar voor iedereen die vast wil houden aan God, zijn kind wil zijn en niet af wil dwalen. Gebed is onmisbaar om de juiste woorden te vinden om van God te kunnen vertellen; Gebed is onmisbaar om van God te durven vertellen! En houd nooit op met bidden! Gebed is veel sterker en veel belangrijker dan velen van ons vaak denken!
Test jezelf:

Ø  Waarom zou Paulus het beeld van een wapenrusting gebruiken?
Ø  Waarom heeft God ons deze geestelijke wapenrusting gegeven?
Ø  Zo’n “wapenrusting” klinkt zo, alsof we onophoudelijk strijdbaar moeten zijn. Maar als we dat om wat reden dan ook niet meer kunnen of niet meer zien zitten, wat dan?
Ø  Waarom zou het beeld voor de “inzet voor het evangelie” de sandalen zijn? Kunnen we deze waaromvraag ook bij de andere delen van de uitrusting stellen?
Ø  Gebruik jij weleens bewust een deel van de geestelijke wapenrusting? Welk deel en wanneer?
Ø  Welk deel van de uitrusting vind jij het belangrijkst of juist het moeilijkst om te gebruiken? Waarom?
Ø  vers 18-20: Laat u bij het bidden leiden door de Geest. We lazen zojuist: draag als zwaard de Geest, d.w.z. Gods Woorden… Welke betekenis/ inhoud kunnen we hierbij aan het gebed verbinden?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten