vrijdag 29 maart 2013

Wees niet jaloers


Het tiende gebod
Tekst:
Exodus 20: 17 Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.

Niet begeren. Ben ik in staat geweest God te danken voor mijn leven? Heb ik vertrouwd op zijn goedheid, wijsheid en hulp?

Bijbelstudie:
·         Jaloers zijn. Dat kunnen we toch allemaal wel! Wow, wat een coole kleren heeft Jiska! Die wil ik ook! Waarom hebben mijn ouders nou niet zoveel geld, zodat ik nooit eens met de mode kan doen!
·         Ik kan toch moeilijk onderdoen voor die nieuwe wagen van de buren links van ons? Dat gaat toch niet! !
·         Zij gaan 3 keer per jaar op vakantie. Twee keer op wintersport en in de zomervakantie ruim 3 weken naar een ver warm land. En wij? Wij gaan 2 weken weg in de zomervakantie in Nederland, verder niet. Dat is toch niet eerlijk! ! …Ga zomaar door…

Ben je misschien even vergeten wat je wel hebt mogen doen en wat je wel hebt gekregen? Ben je misschien even vergeten dat er belangrijker dingen op de wereld zijn dan hetzelfde of meer willen hebben dan de ander heeft?
Weet je, met jaloersheid maak je jezelf en je naaste kapot! Jaloersheid verdrijft tevredenheid met wat je hebt. Jaloersheid schuift ook dankbaarheid uit beeld. Heeft God je zo weinig gegeven dan? Dat je alsmaar meer wilt en niet dankbaar kan zijn met wat je wel hebt? Je kunt ook de andere kant opkijken en zien met hoe weinig anderen tevreden kunnen zijn. Neem daar eens een voorbeeld aan.
Wat is eigenlijk het allerbelangrijkste in je leven? Sla daar eens I Korinthiƫrs 13 op na:

Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen –had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal…. Al verkocht ik mijn bezittingen, omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon daar trots op zijn- had ik de liefde niet het zou mij niet baten. De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boosmaken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze. De liefde zal nooit vergaan…. Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

Test jezelf:
·         Maak een lijstje van mensen, dingen of gebeurtenissen, waar je erg blij mee bent. Dank daar God voor!
·         Wat vind jij het allerbelangrijkste in je leven? Heb jij dat gekregen?
·         Heb jij ook dingen, ken jij ook mensen, heb je ook dingen meegemaakt, met wie of waarmee je juist niet blij bent? Waarvan je juist verdriet en pijn hebt? Of heb je juist zelf dingen gedaan, waarvan je zelf verdriet of spijt hebt? Maak daar ook een lijstje van en leg dit voor God in gebed neer. Hij zal je zorgen op Zijn schouders nemen!
·         Heb jij God het vertrouwen gegeven dat Hij ook voor je zorgen zal, dat Hij het allerbeste met je voor heeft? Heb jij God het vertrouwen gegeven dat Hij je Vader wil zijn, dat Hij als een Vader van je houdt?
·         Hij wil echt je Vader zijn! Hij houdt van je, ondanks al je fouten! Dat is meer dan je je ooit zou kunnen wensen! Hoe kan dan ooit jaloersheid op zijn plaats zijn? Lees en overdenk het volgende Bijbelgedeelte: MattheĆ¼s 7: 7-11:

  Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en voor wie klopt, zal worden opengedaan. Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? Of een slang, als het om een vis vraagt? Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven een wie Hem daarom vragen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten