dinsdag 4 september 2012

Rust is een must

Rust is een must!

Tekst:

Exodus 20:8-11: Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de Heer, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de Heer de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de Heer de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Studie:

Nee, ik ga hier geen discussie aanzwengelen of de winkels op zondag wel of niet open mogen. of je wel of niet mag voetballen op zondag. Het onderwerp van deze blog is namelijk: Echte rust is een onmisbaar goed! Heb jij ook zo’n levenstijl die altijd maar doorloopt, altijd maar vol is?: Voor mijzelf voelt datin ieder geval regelmatig wel zo: met mijn gezin, familie, kerk en werk. Soms voelt het of ik niet alleen oneindig doorloop, maar ook overloop. En jij: wat is jouw lijstje? School, vrienden, voetbal, gamen? Enz, enz. Serieus, het klinkt raar: maar even helemaal niets is gewoon onmisbaar! Ik heb geen tijd, ik heb geen tijd, zeggen er dan veel. Ken je dat oude lied van Herman van Veen? Opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, we hebben ongelooflijke haast We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen opstaan en weer doorgaan. We kunnen nu niet langer, we kunnen nu niet langer blijven staan… Nee? Heb jij ook al geen tijd? Maar ken je wel prioriteit?! Prioriteiten stellen in je agenda moet toch al,als je een volle agenda hebt, dus waarom kan je dan geen prioriteit toekennen aan even helemaal niets?!

Zoek de rust om je dag te verwerken. Om na te denken wat er nu eigenlijk echt toe doet, dan alleen te blijven hangen bij de dingen die nu eenmaal gedaan horen te worden. Weet je, ik heb een gezin vol dromers. Dromers die vaak schommelen om hun hoofd leeg te laten waaien en dan de vrije loop te laten. Dromers die hun fantasie los laten op de playmobil; boeken vol fantasie of Donald Ducks. Dromen, waaruit ideeën geboren worden. Zonder te kunnen dromen; zonder jezelf de tijd te gunnen om op adem te komen, loop je op een gegeven moment vast in de beslommeringen van dag.

Het is bepaald niet zomaar dat God het houden van een rustdag als gebod aan ons geeft. Zonder rust kan geen mens. Zonder rust kan je niet verder kijken dan de praktische zaken die vlak voor je liggen. Nee, nog erger: zonder rust kan je niet horen wat God je wil zeggen!! Zonder rust kan God je niet zeggen wat Hij voor jou op het oog heeft; welke taak Hij voor jou heeft klaarliggen. Aan een eettafel vol kwetterende tafelgenoten gaan je oren tuten en hoor je op een gegeven moment niemand meer, ook al wordt er nog zoveel gezegd. Hoe vind je dan rust? Moet je elke morgen extra vroeg je bed uit om een half uur stille tijd te houden? Als je van jezelf een vroege vogel bent en veel hebt aan zo’n structuur, prima, doen! Maar zie dit alsjeblieft niet als een verplichte vorm. Nee, ieder kan zijn rust op zijn eigen manier vinden.

 Ik houd zelf erg van fietsen en ga, als het even kan, overal met de fiets naar toe. Op de fiets waai ik leeg, kan ik rust vinden. Dit fietsen hoef ik bovendien niet in te plannen, omdat ik tóch regelmatig naar bepaalde adressen moet. En vanuit deze rust, word je opener en flexibeler, en daarmee ook meer bereikbaar voor anderen én opener naar God! Je eigen ideeën nemen een veel wijdere loop dan ze binnen de alledaagse bezigheden ooit zouden doen. Je kan beter luisteren of God je wat duidelijk wil maken, omdat je oren en je hart even niet in beslag genomen worden door alle praktische zaken van de dag. Je wordt je weer bewust dat God meekijkt in jouw leven en een plan met jouw leven heeft.
Mijn dochters hebben voor dit leegwaaien de schommel bezet op het speelpleintje achter ons huis. Mijn oudste kan het zo een uur volhouden. Mijn zoons gebruiken daar hun playmobil voor.

Denken en Doen:

En jij? Heb jij ook zo’n moment, waarop je even rust kan vinden, uit kan staan, om weer aangezet te kunnen worden? Houd je van vissen, tuinieren bv.? of van trimmen, zwemmen, wandelen, muziek maken of schilderen etc.? Heb jij ook een moment, waarop je niet afgeleid wordt door allerlei prikkels van buitenaf: tv; computer; anderen om je heen? Het is onmisbaar, echt waar!

Denk aan Mozes bij de braamstruik. Tijdens de rust buiten van het schapen weiden, sprak God tot Hem in de braamstruik. Niet te midden van zijn volk in Egypte, niet te midden van de drukte van zijn familie, maar in de rust buiten bij de schapen. Denk aan Elia die in de stilte van de woestijn God eindelijk tot rust kwam en zich er toe kon zetten om te luisteren naar God. Te veel voorbeelden in de Bijbel om allemaal op te noemen. Ook de Here Jezus zocht regelmatig de stilte om tot rust te komen en tot zijn Vader te komen. Lees maar eens over Jezus die wegging met de boot bij de mensenmassa om rust te zoeken op het Meer van Gallilea (Marc. 6: 45-52) of in de olijfgaard Getsemané (Mattheüs 26: 36-46), vlak voor zijn gevangenneming, waarin Hij in de stilte zijn verdriet en wanhoop in gebed bij God neerlegde. God wil graag in gesprek met ons, maar dan moeten wij er ons ook voor openstellen. Maar allemaal mensen, activiteiten en dingen die allemaal vragen om aandacht, daartussen kan je je aandacht niet ook nog even voor een stukje aan God geven. Je kunt alleen met God spreken, als je er helemaal voor Hem wilt zijn! Hij wil en kan helemaal je Vader zijn, Hij kan en wil dat niet voor een klein stukje, maar volledig!

Ik sluit af met het volgende prachtige lied uit Kinderopwekking 213. Met een refrein dat duidelijk verwijst naar Samuël die Gods stem hoorde in de stilte van de nacht in de tempel.

Ik neem even de tijd om met U te praten,
Even met U alleen,
Ik neem even de tijd om bij U te zijn, Heer,
Niemand om me heen.

Ik neem even de tijd om naar U te luist’ren,
En stil te zijn voor U.
Ik neem even de tijd om Uw stem te horen,
Heer ik luister nu.

Spreek Heer, ik luister, uw dienstknecht hoort.
Spreek Heer, ik luister, ik luister naar Uw woord.

Ik neem even de tijd, ik wil U aanbidden
God van liefde en trouw.
Ik neem even de tijd, omdat ik wil zeggen
Dat ik van U hou.

Ik neem even de tijd om Uw Woord te lezen
Dat U gegeven heeft.
Ik neem even de tijd zodat U kunt spreken
Door Uw woord dat leven geeft.

U neemt altijd de tijd om naar mij te luist’ren
Er gaat nooit een moment voorbij
Dat U even geen tijd heeft, want op elk moment, Heer,
Staat U klaar voor mij.

Dat U even geen tijd heeft, want op elk moment, Heer, Staat U klaar voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten