donderdag 22 december 2011

oh, sorry...

Liefde en Vergeving
Psalm 103
Tokkellied van David, de koningherder met zijn citer















(Psalm 103:2-4)
Loof de Here, mijn ziel,
en vergeet niet één van zijn weldaden;
die al uw ongerechtigheden vergeeft,
die al uw krankheden geneest,
die uw leven verlost van de groeve


Geld maakt niet gelukkig...?

Velen beweren dat de mens van oorsprong goed is. Maar kijk dan eens om je heen. In je straat, je stad, land en wereld. “Grote” mensen die beweren dat geld verdienen het enig belangrijke op de wereld is. Hiervoor moet dus alles wijken, dat het geld verdienen in de weg staat. Denk aan de natuur, denk aan het opwarmen van de aarde. Gevolgen hiervan: grote overstromingen en verschroeiende droogtes. Maar nee hoor, zolang een oerwoud de financiën in de weg staat, schone energie toepassen moeilijker en duurder is dan de resten olie te verstoken, zullen de geldwolven niet zwichten. En waarom niet? Omdat “Geld” hun god is. En de vele mensen, dieren en planten die aan dit beleid kapot gaan? De”grote” geldwolven zien het niet of willen het niet zien. Immers, hun god “Geld” moet voldoende offers hebben?! Tja, en als die god meer, grotere offers eist, zullen de geldwolven die brengen. Ja, inderdaad ten koste van anderen. Is de mens van oorsprong goed? Ik dacht het niet!

Foute boel...

Word je op school weleens gepest of voel je je buiten gesloten? Waarom moeten ze mij nou hebben? Alleen, omdat ik wat anders ben dan de rest? Omdat ik niet “gemiddeld” ben? Omdat ik slimmer, donkerder, armer, of minder cool ben dan de rest? En dan spreekt de psalm van vergeving? “Die al uw ongerechtigheden vergeeft”. Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.

Ja, ik doe zelf ook weleens wat fout. Ik vertel mijn ouders niet altijd de waarheid; ik geef mijn broertje of zusje weleens een sneer. Maar zoiets groots, dat niet in de haak is, zoals bij die geldwolven en die pesters, dat doe ik niet.

O, sorry...


Weet je, het hoofdthema van de psalm is “Gods genadige vergeving” En dat is niet zomaar even je “sorry” goedkeuren. Dat is “Grote Liefde” geven aan “grote” en “kleine” mensen. Dat is genadig zijn aan grove misdadigers en kleine zondaars. Maar dat is wel vergeving op basis van Liefde én Gerechtigheid. God veegt niet zomaar elke fout onder het zand. Maar de goedertierenheid des Heren is van eeuwigheid tot eeuwigheid over wie Hem vrezen, en zijn gerechtigheid over kindskinderen, over hen die zijn verbond onderhouden,en aan zijn bevelen denken om die te doen (vers 17 en 18).

God is dus een genadig God voor hen die zijn kinderen willen zijn,voor hen die bij zijn verbond willen horen en die zijn wil willen doen. God geeft de vergevende Liefde van de Vader aan de kinderen die van Hem houden. God is ook een rechtvaardig God en kan zo zijn kind pas vergeving schenken, als je echt berouw toont. Met een matige “sorry” zonder inhoud, kom je er niet.

Liefde leert zingen!

God stuurde Zijn Zoon om de brokken die wij maakten voorgoed op te kunnen ruimen. Jezus' Liefde heeft voorgoed ons leven verlost van de groeve! (vers 4). Als Gods kinderen kunnen we bouwen op het bloed en lichaam van Jezus Christus! Hij genas en geneest zieken; Hij bedekt onze zonden met de mantel der Liefde.
Wat een groot God! Hij die zulke grote Liefde betoont aan ons, die stof zijn; wij, die als veldbloemen bloeien en door de wind worden weggeblazen. De onvergankelijke God, met zijn troon in de hemel, Hij die over alles regeert. Hij heeft zo'n grote plaats in zijn hart voor ons, stervelingen, ingeruimd!
Dan kan je toch alleen maar met David mee musiceren en meezingen:

Loof de Here, mijn ziel,
en al wat in mij is, zijn heilige naam;
loof de Here, mijn ziel,
en vergeet niet één van zijn weldaden.

Annelies Smouter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten