zaterdag 20 augustus 2011

Op de uitkijk!


Op de uitkijk!

Tekst
Exodus 3: 1-4
Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jethro, de Midjanitische priester, te
weiden. Eens dreef hij de kudde tot voorbij het steppenland, en zo kwam hij bij de Horeb, de berg van God. Daar verscheen de engel van de Heer aan Hem in een vuur dat uit een doornstruik opvlamde. Mozes zag dat de struik in brand stond en toch niet door het vuur werd verteerd. Hoe kan het dat die struik niet verbrandt? Dacht hij. Ik ga dat wonderlijke verschijnsel eens van dichtbij bekijken. Maar toen de Heer zag dat Mozes dat ging doen, riep Hij hem vanuit de struik: “Mozes! Mozes!” “Ik luister”, antwoordde Mozes.

Studie:
Vlak na de schoolvakantie heb ik vaak de neiging om met goede voornemens weer te willen starten aan het nieuwe werk –en schoolseizoen. Niet zozeer met nieuwjaar. Voor mij voelt het nieuwe werk –en schoolseizoen toch meer als een nieuwe start: vanwege mijn kinderen misschien die dan allemaal weer naar school moeten?

Of, ze vaak lukken die voornemens? Zoals bij meerdere mensen, denk ik, neem je je meer voor dan je waar kunt maken. Maar toch, ook dit jaar heb ik mezelf weer verblijd met goede voornemens. Zoals: alles wat ik moet doen, aarzel ik niet mee, maar voer ik direct uit. Juist ook als ik het niet zo gemakkelijk vind om uit te voeren. Wie weet maak ik er 10% van waar, dan is er in ieder geval verbetering opgetreden. Heb jij ook weleens van die nobele ideeën over jezelf?
Hoe dan ook, het is een poging om verder te kijken en te doen dan alleen je dagelijkse bezigheden als corvee uit te voeren.

Mozes voerde ook gewoon zijn taak als schapen en geitenherder uit, maar niet als een corvee, een plicht die hij nu eenmaal moest doen. Hij ging namelijk een keer verder dan het gewone gebied, waar de dieren normaal graasden. Hij dreef ze “tot voorbij het steppenland, en zo kwam hij bij de Horeb, de berg van God”. Hij was dus benieuwd naar nieuwe gebieden, hij was nieuwsgierig. Doordat hij open-minded was, kwam hij bij de berg van God. Had hij alleen vroom zijn plicht als corvee uitgevoerd, had hij nooit de berg van God gezien.


Wat er op de Horeb gebeurde, maakte hem nog meer nieuwsgierig, omdat er iets bijzonders gebeurde: een brandende braamstruik die niet door het vuur verteerd werd. Hij vluchtte dus niet bang weg voor het vuur, bang de dieren of hijzelf gevaar liepen. Zijn nieuwsgierigheid was het sterkst. Hij ontdekte dat de struik niet verbrandde en ging hem van dichterbij bekijken. Zijn open blik van nieuwe gebieden verkennen, bracht hem bij een wonderlijk verschijnsel dat hem nog nieuwsgieriger maakte en hem lokte. Op deze manier kon God hem roepen: “Mozes! Mozes” En Mozes luisterde! Ook nu werd hij niet bang, maar stond open voor de onverwachte roep van God.

Weet je, de volgende vraag zit me best hoog: hoe weet ik nu, wat God persoonlijk van me vraagt? Over het algemeen weet ik ongeveer wel hoe God wil dat we als mensen leven. Op welke manier we God de hoogste eer kunnen geven. Maar voor mij persoonlijk? Ik heb nog nooit een briefje gekregen uit de hemel, waar op stond, wat ik nu moet gaan doen.

Hierbij helpt dit tekstgedeelte me wel verder. Mozes voerde gewoon zijn taak uit, zoals we allemaal een eigen taak hebben. De één moet hard werken voor een proefwerk op school, de ander moet zijn moeder helpen met de afwas, weer een ander moet hard oefenen voor een voetbalwedstrijd enz., enz.

Probeer die taken dan niet alleen uit te voeren, omdat het je plicht is, maar doe zoals Mozes deed. Bedenk dat je je moeder echt werk uit handen neemt en raffel daarom de afwas niet al mopperend af, maar doe er eens extra je best op. Bedenk bij het leren voor je proefwerk dat het niet alleen voor een goed cijfer is, zodat je straks over kunt. Bedenk ook dat je met deze kennis meer van de wereld gaat begrijpen en later daarom ook meer voor Gods wereld kan betekenen., enz.

Wees dus open-minded, kijk verder dan je neus lang is. Sta open voor de dingen achter je dagelijkse bezigheden. Op zo’n manier kan God je veel beter bereiken. Dan hoeft God geen persoonlijk briefje aan je te sturen, dan wordt de weg van God voor jou steeds duidelijker. Dan is het nog steeds niet gemakkelijk en vraagt God veel inzet van je. Maar door open actief naar God te willen zijn en te willen luisteren naar God, nodig je God ook uit naar je toe komen en laten zien, waar Hij je voor nodig heeft. Als jij je opsluit in je dagelijkse bezigheden, is het wel heel moeilijk om door de muren van je bestaan de stem van God te horen!

Test jezelf:

1. Formuleer minimaal 2 goede voornemens voor jezelf.
2. Formuleer op welke manier je deze goede voornemens gaat uitvoeren de komende tijd.
3. Wees nieuwsgierig naar mensen en gebeurtenissen om je heen en kijk of je iets bijzonders ziet.
4. Schrijf de dingen die je opvallen op. Wie weet laat God je door deze nieuwsgierigheid veel meer ontdekken van zijn weg/taak voor jou!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten