zaterdag 27 juni 2020

Adieu!


‘Na enige tijd kwam Boaz zelf eraan, uit Bethlehem. ‘De HEER zij met jullie, groette hij de maaiers.’ ‘De HEER zegene u, groetten zij terug.’

Ruth 2:4

Adieu!

Romeinen 16:17-27

Groeten. Dat doen we vaak zonder erbij na te denken. Wanneer we een bekende tegenkomen of we even snel afscheid nemen. Tot kijk! Later! Hoi! Doei! We zetten het met wat formelere woorden onder een brief of e-mail. Paulus neemt in dit hoofdstuk uitgebreid de ruimte om een afscheidsgroet te brengen aan de broeders en zusters van de gemeente van Christus. Hij laat hen zo voelen hoe dankbaar hij hen is voor al het werk dat ze voor de gemeente van God hebben gedaan en nog doen. Hij laat merken dat hij afscheid neemt van mensen van wie hij houdt. Uit het gebied waar ik vandaan kom, zeiden we ‘ajuus’ als afscheidsgroet. Later werd me duidelijk dat dit een mengeling is van adieu en Tschuss. Adieu: Ga met God: je wenst de ander Gods bescherming toe. Denk aan Gruss Gott in Oostenrijk of Shalom (Ga in vrede) in Israël. Ook het Brabantse ‘houdoe’ kan naast ‘pas goed op jezelf’, ook ‘God behoude oe’ betekenen. Geef de ander eens een afscheidsgroet, waar je bewust bij nadenkt. Er kan daarna zoveel gebeuren wat wij allemaal niet kunnen voorzien. ‘Ga altijd in vrede uit elkaar.’ ‘En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo?’
Waarom groeten wij eigenlijk alleen degenen die we kennen en dan ook nog zo oppervlakkig? Alleen al in de groet naar de ander die we tegen komen, kunnen we een levende getuige van God zijn! Ga met God!

  • Wat kunnen we leren van de begroetingen in de Bijbel? Hoe zouden we onze groet wat meer inhoud kunnen geven?
  • Spreuken 18:20 ‘Als een mens iets goeds zegt, heeft hij een gevoel van welbehagen, hij voedt zich met de vruchten van zijn mond.’
  • Spreuken 11:11 Door de zegen van oprechte mensen komt een stad tot bloei, de uitspraken van goddelozen zijn haar ondergang


Geen opmerkingen:

Een reactie posten