Tekstgedeelte: Jacobus 3: 5-12
Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt. Onze tong is net zo’n vlam: een wereld van onrecht, die onze lichaamsdelen in brand steekt. Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna.
De mens heeft alle mogelijke soorten dieren weten te temmen, wilde dieren, vogels, kruipende dieren, zeedieren, maar er is geen mens die de tong kan temmen, dat onberekenbare kwaad, vol dodelijk venijn. Met onze tong zegenen we onze Heer en Vader, en we vervloeken er mensen mee die God heeft geschapen als zijn evenbeeld. Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters? Laat een bron soms uit eenzelfde ader zoet en bitter water opwellen? Of kan een vijgenboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Net zomin geeft een zilte bron zoet water.
Bijbelstudie:EN..., ken je die feestjes? Er is een familielid of een vriendin jarig en hop! De bom barst los. Wat vind je van die? Y ook altijd! Belachelijk hè, hoe X zich gedraagt!! En die schoenen van Z, niet om ààn te zien!!
Zo gezellig bij elkaar op een feestje. Spontaan met jan en alleman aan de praat. Gezellig kletsen. Lekker hapje en drankje: erg sociaal, erg vaardig, erg sova, toch?!
Meer erg, sociaal, erg banaal, erg soba! Zal je bedoelen, toch?!
Als je als volwassene dan echt niks weet om met elkaar over te praten en je toch sociaal wilt schijnen, dan is er in ieder geval nog de betere optie om op de belasting te foeteren, omdat we immers zelf de veroorzakers ervan zijn dat er belasting geïnd moet worden…
Deze spontane “soba”-gesprekken, zijn van alle plaatsen en alle tijden. Niet voor niks dat de spreukendichter er regelmatig op in gaat in het Spreukenboek:
Spreuken 26: 22:
De woorden van een lasteraar neemt men gulzig in zich op,
ze zijn een lekkernij die de buik verzadigt.En… ken je dit prachtige kindergedicht/lied van Annie M.G. Schmidt. Hieronder een gedeelte ervan:
Hendrik Haan uit Koog aan de Zaan, heeft de kraan open laten staan…
Zeven uren…, dagen…, weken…:Zeven weken stond die open,
Heel de stad is ondergelopen,
Denk je toch eens even,
niemand meer in leven, pfff….
Ach, zei Hendrik, ’t was maar even,
heel ’t verhaal is overdreven,De keukenmat, een tikkie nat,
Onverwijld, opgedweild,
zo gebeurd, zo gedaan, zei Hendrik Haan,
Alle dames gingen vlug
teleurgesteld naar huis terug...
Annie slaat hier de spijker op z’n kop!
Terug naar ons Bijbelgedeelte:Onze tong is net zo’n vlam: een wereld van onrecht, die onze lichaamsdelen in brand steekt.
Er zijn vele manieren om de tong vals te gebruiken. Roddelen, lasteren, praten achter andermans rug om. Is er één van. Waarom gebeurt dat zo vaak? En juist op gelegenheden, waar we gekomen zijn om met elkaar plezier te hebben? De één z’n dood is de ander z’n brood: gebruik maken van dat de ander er niet is en hem of haar tot object maken van fout vermaak. En het werkt nog verslavend ook! Als je niks weet te zeggen, word je getypeerd als niet spontaan, niet sociaal en lig je eruit. Dan maar zo?
Afschuwelijk vindt onze Here God dat! ! Verlaat je niet op dit zondige gedrag! Gebruik de ander niet voor je leedvermaak of voor genotmiddel voor je eigen plezier. Ken je de uitspraak van Stampertje uit de film Bambi die hij van zijn vader aanhaalt: “Als je niets leuks weet te zeggen, zeg dan niks niemendal!”
Wees niet achterbaks, maar eerlijk en oprecht! Mocht je vinden dat de ander iets niet goed doet, kijk dan eerst naar de balk in je eigen oog en dan naar de splinter in andermans oog. Ga dan naar hem of haar toe en spreek hem/haar oog in oog aan op zijn gedrag. Hij kan zich verdedigen en jij kan je oordeel bijstellen mocht het niet of gedeeltelijk juist zijn. Door oprechtheid en eerlijkheid naar je naaste, kan je ook eerlijk zijn naar God. Zonder oprechtheid en eerlijkheid kan er geen zuivere relatie zijn tussen God en mensen en tussen de mensen onderling evenmin, hoogstens een wapenstilstand. God is heilig, Hij kan geen onheiligheid verkroppen! Was je handen in het bloed van onze Redder Jezus Christus, voordat je bij audiëntie gaat bij God, onze Vader. Jezus Christus’ vergevende bloed hebben we hard nodig!
Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters?De tong is een klein orgaan, maar de sterkste spier van heel je lichaam. Wat een grootspraak kan gij voortbrengen. Laat dan uit je mond zegen klinken en geen vervloeking. Deze sterke spier kan beide kanten toe een ongelooflijk krachtig werktuig zijn. Kies dan de zegende kant en de vervloekende kant. Er kan niet uit eenzelfde ader van een bron bitter en zoet water opwellen. Door vleierijen, maak je je achterbakse roddelpraat niet goed. Eerder erger. De ander doe je pijn, doe je verdriet. Maar ook je eigen mond raakt gehavend en daarmee gewond. De betrouwbaarheid gaat ten onder.
Deze roddelweg is lekker gemakkelijk te bewandelen en je krijgt er snel vrienden mee. Maar het zuigt je wel steeds verder in de modder. Spreuken 18: 20:
Wie onbetrouwbaar is, vindt geen geluk,
Wie een valse tong heeft, stort zichzelf in het verderfOp een gegeven moment zit je er helemaal in ondergedompeld en doen al je lichaamsdelen mee. Dan kan alleen de sterke en reddende arm en de zegen van onze Here God er je nog uittrekken.
Zegen de ander met je mond! Met dit werktuig kan je zoveel van Gods heil brengen aan je naasten! Laat aan de ander zien en horen wie je bent van binnen en buiten: eerlijk en oprecht. Dan weet ieder wat hij aan je heeft. Is dat lastig om altijd eerlijk te zijn naar de ander toe? Jazeker, dat kan ongelooflijk moeilijk en lastig zijn! We hebben zelf veel zondige hoeken van binnen die we niet willen laten zien. Ook is het bere-moelijk om fair aan te spreken op zondig gedrag Ja, het is duidelijk de moeilijkste weg van de twee, waaruit je kan kiezen.
Maar het werpt wel zijn vruchten af!! Je wordt een betrouwbare dienaar van God, die God, onze Heer eer aan doet!! Je laat Gods zegen horen en zien. En je laat zien aan je naasten dat trouw en eerlijkheid uiteindelijk aan het langste eind trekken.
Roddelpraat breekt de gemeenschap met God en met elkaar uiteindelijk van begint tot eind totaal af. Ook al voelen die feestjes nog zo “sociaal”.
Oprechtheid en trouw bouwt de gemeenschap met God en met elkaar degelijk op. Ook al ben je dan misschien de saaie piet of de moraalridder. Is er dan geen manier om zulk soort feestjes sociaal gezellig en toch oprecht te houden? Natuurlijk wel!
- Spreek elkaar op het hart aan en niet op dingen in de hoop de lachers op je hand te krijgen.
- Spreek elkaar aan op zijn of haar interesses en bezigheden.
- Doe iets met elkaar, waar je met gezamelijk over kan spreken: een wandeling, gezelschapspel, film, kokkerellen, gezamenlijke hobby’s enz.
als er geen hout meer is, dooft het vuur.
Als de lasteraar verdwijnt, eindigt de ruzie!
Tot slot: Bewaar onderstaande woorden in je hart. EN… breng deze woorden tot daden:
Micha 6:8:
Er is jou, mens, gezegd wat goed is,Micha 6:8:
Je weet wat de Heer van je wil:
Niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
En nederig de weg te gaan van je God.
Test jezelf:
1. Jacobus geeft aan dat de tong een klein lichaamsdeel is, maar wel een erg grote capaciteit heeft (vs. 5). Met welke drie dingen vergelijkt Jacobus de capaciteit van de tong in de vss. 2-6?
2. In de vss. 9-12 zien we dat je niet op de tong kunt vertrouwen, omdat ze op twee manieren gebruikt kan worden. Op welke twee manieren kan je je tong gebruiken?
3. Met welke vier voorbeelden illustreert Jacobus dat? Lees vss. 13-18
4. We hebben het tot nu toe van een afstandje bekeken, maar kijk nu eens naar jezelf? Kunnen anderen op jouw tong vertrouwen? Kan jij altijd met open, eerlijke ogen iemand aanspreken?
5. Probeer jij je tong te gebruiken op de zegende manier?
6. Jij bent, hoop ik, niet één van de auteurs van het algemene “roddelblad”? Jawel? Gauw kappen dan! Wees onpartijdig en oprecht, want waar in vrede wordt gezaaid, brengt gerechtigheid haar vruchten voort voor hen die vrede stichten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten